peniaze a stastie
Zdroj: labs.openai.com, Vedelisteze.sk
Jednohubky, Zaujímavosti

Šanca, že vás zasiahne blesk, je vyššia, ako šanca, že vyhráte v lotérii. No aj napriek tomu si kupujeme žreby. Prečo je tomu tak?

Pravdepodobne ste už v správach videli, že niekto vyhral v lotérii rozprávkovú výhru. Neklamme si, každý z nás si už aspoň raz predstavoval, čo by robil s výhrou a čo by si kúpil. Málokto si ale uvedomuje, že to, že si kúpite výherný tiket vo veľkej národnej lotérii, je vysoko nepravdepodobné. Ale aj napriek tomu si týždeň čo týždeň kúpime jeden či dva tikety. Rozmýšľali ste ale niekedy nad tým, prečo je tomu tak? Poďme sa na túto problematiku pozrieť bližšie s portálom univerzity University of Colorado Boulder.

Šance na výhru hlavnej ceny je veľmi nízka

Vedeli ste, že existuje väčšia šanca, že vás trafí skôr blesk, ako to, že vyhráte v národnej lotérii? Samozrejme, či vás trafí blesk závisí od mnohých faktorov a to napríklad, kde sa nachádza a čo práve robíte. Globálne sa ale odhaduje, že šanca, že vás trafí blesk, je približne 1 ku 15 300.

Šanca, že vyhráte hlavnú cenu v lotérii ako je napríklad Eurojackpot alebo EuroMillions, je približne 1 ku 95 miliónom. V prípade lotérie, ako je Loto (známe aj ako 6 z 49), kde hráči vyberajú 6 čísel z možných 49, pravdepodobnosť vyhrať hlavnú cenu je približne 1 ku 13 983 816.

„Šanca je naozaj malá a ľudia sú dosť zlí v premýšľaní o malých pravdepodobnostných udalostiach,“ hovorí Van Boven, „takže takmer vždy preceňujú pravdepodobnosť“, doplňuje.

Van Boven vysvetľuje, že ľudia majú často tendenciu nesprávne interpretovať pravdepodobnosť. Často ju nadhodnocujú, hoci nemajú na to racionálny dôvod.

„Ak má niečo 1% pravdepodobnosť, že sa stane, ľudia to často budú považovať za 5% pravdepodobnosť. Tento jav je známy ako behaviorálna odozva alebo rozhodovacia váha. Kombinácia týchto faktorov spôsobuje, že ľudia nielen nadhodnocujú šance na výhru v lotérii, ale aj nadhodnocujú tieto nízke šance.“

V hre sú ale aj psychologické motivácie

Ako Boven vysvetľuje, tak hoci šanca je príliš nízka a nedáva to logiku, aby ste sa do lotérie zapojili vzhľadom na to, že ide o ekonomický nezmysel, tak v hre sú psychologické motivácie. V prípade lotérie si ľudia môžu predstaviť, že by vyhrali, keby hrali, a preto by ich to mrzelo, ak by sa nezapojili.

Ľudia majú často tendenciu ľutovať veci, ktoré sa nestali. Ak by sa napríklad rozhodli, že sa do niečoho nezapoja, a niekto iný uspeje v danej činnosti, tak si následne hovoria, že uspieť mohli aj oni a predstavujú si to. Inými slovami, ak sa rozhodnú nehrať, a potom dospejú k záveru, že mohli vyhrať, tak sa budú neskôr cítiť viac utrápení. A preto sa rozhodnú, že budú radšej hrať, aby si vnútorne povedali, že spravili všetko pre to, aby vyhrali.

Rovnako ale, mnohí si uvedomujú, že šanca vyhrať je malá, ale jednoducho im to robí radosť.

„Niekto neočakáva, že vyhrá v lotérii, ale to, čo kupujete, je potešenie z premýšľania o tom, čo by sa stalo, keby vyhral,“ hovorí Van Boven. „Je to skôr o pôžitku, ktorý ľudia zažívajú, keď si predstavujú veci, ktoré sa stanú v budúcnosti, čo je skutočne silná emócia.“

Sila tohto druhu emócii bola preukázaná viacerými štúdiami, ktoré ukazujú, že ľudia, keď si predstavujú, aké by to bolo, je pre nich natoľko silnou, že ich motivuje pokračovať v tomto správaní.

„Pozitívne emócie, ktoré ľudia pociťujú pri predstave výhry v lotérii, sú hlavným dôvodom, prečo hrajú,“ poznamenáva Van Boven.

Inými slovami, ľudia majú tendenciu sa zapájať do lotérií z dôvodu emócií spojených s predstavou výhry a úvahy o možnej ľútosti z neúčasti.

Mohlo by sa Vám tiež páčiť

facebook logo
Daj nám Like na Facebooku a získaj prístup k tým najzaujímavejším novinkám medzi prvými.