lietadlo a blesk
Fakty, Jednohubky, Zaujímavosti

Čo sa stane s lietadlom, keď do neho počas letu udrie blesk? Môže spadnúť?!

Letecká doprava je čoraz populárnejšiu a to aj medzi bežnou populáciou. Dnes nie je ničím výnimočným, ak sa rozhodneme, že v najbližšie dni chceme odcestovať na dovolenku a už o pár dní ležíme na pláži.

Nedávno sme si povedali, prečo lietadlá lietajú vo výške 10 až 12-tisíc metrov. Je to hlavne z dôvodu, že v tejto nadmorskej výške je odpor vzduchu najmenší, no zároveň j vzduch dostatočne hustý na to, aby lietalo mohlo letieť. Okrem iného teplota je dostatočne nízka na to, aby pomáhala chladiť motory.

Prejdime ale teraz k ďalšej zaujímavej téme, ktorou sú blesky. Ak nás zastihne búrka vonku, tak čo najrýchlejšie hľadáme úkryt, kde sa schovať, aby sme nezmokli. No ak ste v lietadle a zastihne vás na pol ceste búrka, tak sa nemáte kde schovať a nehovor viac o tom, že dážď a blesky naokolo vás, môžu vyvolať vo vás pocit paniky. Je ale tento pocit opodstatnený?

Čo sa stane s lietadlom, keď do neho udrie blesk počas letu?

Ak sedíte pri okne a pozeráte sa von, pravdepodobne by ste nechceli vidieť blesk, ktorý trafí krídlo. Mohlo by to vo vás navodiť pocit, že lietadlo sa poškodí a padnete. No máme pre vás dobrú správu, strach nie je opodstatnený. Úder blesku do lietadla nepredstavuje nebezpečenstvo. A hoci sa piloti snažia vyhnúť búrkam, tak ak sa im to nepodarí, nemusíte mať obavy. Búrkové mraky sa zväčša tvoria vo výške jedného kilometra až do viac ako 10 kilometrov. Mimochodom, každé komerčné lietadlo blesk zasiahne v priemere aspoň jedenkrát do roka. Vráťme sa ale späť k téme.

Blesk zväčša zasiahne lietadlo v prednej alebo zadnej časti, no môže kľudne aj inde. Keď ste videli niekedy zásah blesku do stromu, tak ste mohli vidieť, ako strom explodoval. Dôvodom je voda, ktoré zovrie v krátkom momente v dôsledku energie z blesku. Nebojte sa, s lietadlom sa nič také nestane. Lietadlo je ale skonštruované tak, aby mu nič blesk nespravil. Blesk môže mať obrovské množstvo energie, ale v podstate, rovnako ako akýkoľvek iný obvod, je to len tok elektrónov v určitom smere. Trup lietadla je vyhotovený hlavne z hliníka a ďalších kovov, ktoré dobre vedú elektrinu a vďaka tomu výboj blesku nezasahuje do interiéru lietadla. Výboj sa pohybuje nahor po vonkajšom povrchu lietadla a opäť vystupuje do atmosféry, typicky z končekov krídel, riadiacich plôch alebo chvosta lietadla. Pravdou ale je, že z času na čas môže dôjsť k poškodeniu lietadla, napríklad v mieste úderu a výstupu blesku. Ide ale len o povrchové poškodenie, ktoré nemá vplyv na let.

Znamená to, že lietadlo je akousi Faradayovou klietkou, ktorá zaisťuje absolútnu bezpečnosť ľudí vo vnútri. Inými slovami, pád lietadla a ani iné nebezpečenstvo vám nehrozí, ak vás počas letu zastihne búrka.

Mohlo by sa Vám tiež páčiť

facebook logo
Daj nám Like na Facebooku a získaj prístup k tým najzaujímavejším novinkám medzi prvými.